Rick Buitenhuis is in zijn rol als Sales Manager bij VSL verantwoordelijk voor de groei binnen het bedrijf. Samen met zijn team, bestaande uit twee Inside Sales en één Outside Sales, focussen ze zich zowel op het onderhouden van bestaande relaties als op het zoeken naar nieuwe partners die VSL kan ontzorgen in de logistieke keten. In dit artikel duiken we in Rick’s ervaringen en blikken we vooruit in de toekomst met zijn inzichten over de logistieke sector.

Met inmiddels twaalf jaar logistieke ervaring op zak haalt hij veel energie uit het spreken met klanten die de dienstverlening van VSL waarderen. “Natuurlijk zijn er ook uitdagingen, maar samen transparant en oplossingsgericht te werk gaan maakt dit werk juist zo boeiend en geeft me aan het einde van de dag de energie om verder te gaan. Personal touch gecombineerd met strakke communicatie richting onze relaties is essentieel. Deze aanpak zorgt ervoor dat we jaarlijks minimaal 10% groeien in volumes en onze klanten een positieve VSL-ervaring beleven. Daar doe je het toch voor!”

VSL zit nooit stil

De afgelopen jaren heeft VSL aanzienlijke stappen gezet in digitalisering. Naast een goed werkend ERP-systeem hebben ze samen met hun IT-team een portal ontwikkeld die klanten realtime inzicht geeft in al hun zendingen. Klanten kunnen hun zendingen volgen van oorsprong tot bestemming, chatten met hun vaste aanspreekpunt, een digitaal dossier bijhouden, CO2-uitstoot inzichtelijk krijgen en nog veel meer vernieuwende features ervaren. Tegelijkertijd blijft VSL investeren in het persoonlijke aspect van het vak. “VSL biedt ’the best of both worlds,” zoals hij het zegt.

Een van de grootste ontwikkelingen binnen VSL is de oprichting van een eigen douanekantoor, VSL Customs. “Met deze oprichting hebben wij alle Douaneformaliteiten en kennis zelf in-house en kunnen wij onze klanten assisteren en adviseren bij Douane zaken.”, geeft Rick aan. Daarnaast blijft VSL het wereldwijde agenten netwerk uitbreiden door partnerships aan te gaan in alle contreien van de wereld. “Een hoogtepunt daarvan is toch wel een partner uit het verre Oosten welke inmiddels aangesloten is op hetzelfde ERP systeem als ons, dit zorgt voor nog meer kortere lijnen en strakke communicatie in het logistieke proces.” Voor VSL is het ontzettend belangrijk om te investeren in hun personeel. De medewerkers worden tot hun groeipotentieel gebracht door bijvoorbeeld externe opleidingen en interne doorstroommogelijkheden aan te bieden. Een voorbeeld hiervan is een collega die als stagiair begon en nu een mooie Sales functie bekleedt. Dit laat de kracht van VSL zien: investeren in personeel.

Glimp van de toekomst

“Voor de toekomst hoop ik dat VSL bestaande relaties en klanten de gewenste dienstverlening blijft bieden en deze service continu verbetert. Daarnaast is het doel om minder afhankelijk te worden van import uit het Verre Oosten door andere vaargebieden en modaliteiten te verkennen. Een trend die ik de afgelopen drie jaar opmerk, is de schommeling en verhoging van de zeevracht tarieven, wat onrust veroorzaakt onder importeurs en exporteurs.”

Een van de meest indrukwekkende gebeurtenissen in de carrière van Rick is een voorbeeld van de onzekere aard van de sector. Namelijk het vastlopen van de Ever Given in maart 2021. “Dit incident toonde hoe fragiel de scheepvaart en onze wereldeconomie zijn. Eén enkel incident kan de hele wereld in chaos storten en leiden tot enorme congesties in vrijwel alle havens. En toch zien we nu vergelijkbare situaties ontstaan met het Rode Zee-gebied en grote Chinese havens.” Ondanks wereldwijde gebeurtenissen, probeert VSL zoveel mogelijk stabiliteit in de dienstverlening te behouden.

De groeimogelijkheden van VSL zijn ontelbaar, zowel in het service-aanbod als interne ontwikkeling. Rick bevestigt deze wens mooi: “Ik hoop dat VSL kan doorgroeien tot het punt dat wij vanuit de basis onze bestaande relaties en klanten de dienstverlening geven die zij van ons verlangen. Maar ook dat deze service dagelijks verbetert en wij vanuit daar samen met de klant groeien.” Daarnaast is core business van VSL het assisteren bij import vanuit het verre Oosten, Rick’s ambitie is om dit aandeel te verminderen en zo minder van deze trade afhankelijk te zijn. Denk aan meer andere vaargebieden en/of modaliteiten, er liggen nog genoeg mogelijkheden! Het enthousiasme van het team en de klanten wordt hoe dan ook gewaarborgd door de typische Rotterdamse mentaliteit: “Mouwen opstropen en niet lullen maar poetsen.” Dat moet goed komen.

Rick Buitenhuis