Bij het importeren van goederen komen er nog vaak onvoorziene kosten om de hoek kijken, terwijl dit eigenlijk niet nodig is. Een van de meest voorkomende onvoorziene kost is ‘demurrage’. Wat is het, waarom ontstaat het en hoe kan het worden voorkomen? Lees het in het artikel hieronder.
Vanaf het moment dat een volle container in de haven van aankomst op de kade is gearriveerd, zijn er standaard drie tot vijf dagen vrij om de container op te halen voor het vervolgtransport. Maar let op; het aantal dagen is het eerste waar je nauwkeurig op moet letten. De ene rederij hanteert namelijk een termijn in werkdagen en de ander in kalenderdagen. Dit kan al snel krap worden, zeker als er onverwachte situaties ontstaan met demurrage als gevolg. Mogelijke oorzaken van demurrage zijn:
- Vertraagde documentatie: de douane dient de vereiste douanedocumenten tijdig te ontvangen, zodat de goedkeuring van de goederen kan worden gegeven.
- Onvoldoende douanedocumenten: soms kunnen de documenten niet in orde of onvolledig zijn, waardoor er vertraging ontstaat.
- Fysieke douanecontroles: het kan zijn de container wordt geselecteerd voor een scan. Hier kunt u lezen wat dit inhoudt en geven we direct antwoord op de veelgestelde vragen.
Hoewel niet alle demurrage altijd voorkomen kan worden, is er een aantal opties die ervoor kunnen zorgen dat de kans op demurrage wordt geminimaliseerd:
- Vooraf controle en vergunningen: controleer of er specifieke eisen zijn voor de import van uw type goederen. U kunt hier altijd uw douaneadviseur om advies vragen.
- Efficiënte communicatie: communiceer vooraf met leveranciers over de vereiste documenten en vraag deze op. Lees hier alles over de belangrijkste documenten voor import.
- Bill of Lading: zorg ervoor dat u altijd op tijd de B/L ontvangt
- Strategische keuze aankomsthaven: bepaal aan de hand van de voorwaarden en de afleveradressen welke haven het meest geschikt is als aankomsthaven van uw goederen. Ook hier kan VSL u bij helpen.
Heeft u vragen of wilt u hier meer over weten? Neem contact met ons op.
Recent Comments