Bij VSL staat persoonlijk contact centraal. Dit blijkt uit alles wat we doen, zowel binnen het team als in de omgang met klanten. Victor van Schuylenburg, een ervaren douane-expert en expediteur, omarmt deze kernwaarde in zijn dagelijkse werk. In dit artikel vertelt hij over zijn rol binnen VSL en hoe deze essentieel is voor het soepel laten verlopen van logistieke processen, vooral in tijden van onzekerheid en verandering.

Victor heeft al meer dan tien jaar ervaring in de expeditiewereld. Via een oud-klasgenoot vond hij zes jaar geleden zijn weg naar VSL. Zijn expertise strekt zich uit van douane-afhandelingen tot het beheren van de AEO-certificering, een cruciaal aspect binnen de logistieke sector. “Wat ik het mooiste vind aan werken bij VSL, is het persoonlijke contact.” vertelt Victor. Het nauwe contact binnen het team en met onze klanten heeft ervoor gezorgd dat we werken met korte lijntjes. Door positieve feedback motiveren wij elkaar om continu door te blijven ontwikkelen, op professionele vlak én op persoonlijk gebied.

De douane en haar complexe aard

In zijn dagelijkse werk staat Victor voor diverse uitdagingen, vooral vanwege de complexiteit van de douanewetgeving. De regels kunnen namelijk erg gecompliceerd worden, wat betekent dat een zending vertraging kan oplopen als niet alles goed is voorbereid. Het is dus van belang om op tijd te beginnen zodat alle betrokken partijen over de juiste informatie en documentatie beschikken. Victor benadrukt een mooie bijkomstigheid van VSL: “Omdat we alles in eigen beheer hebben kunnen we de verzendtijd inschatten en zo ook welke zendingen meer tijd gaan kosten.”

Hoe blijf je in een sector als deze op de hoogte van de voortdurende veranderingen in douanewetgeving en -voorschriften? Volgens Victor begint dat bij het bijhouden van je eigen kennis, door middel van nieuwsbrieven, cursussen en opleidingen bijvoorbeeld. Zo blijft hij op de hoogte van alles omtrent de sector en de maritieme wereld, maar ook de Belastingdienst en de douane. “Het is mijn verantwoordelijkheid om niet alleen mezelf, maar ook mijn team en onze klanten op de hoogte te houden van nieuwe ontwikkelingen.” zegt hij. Klanten zijn daar enorm blij mee, VSL denkt echt met je mee. “We leggen de ietwat moeilijk grijpbare informatie aan hen uit in een eenvoudige taal. Het kan nog best een uitdaging zijn, want je moet over specifieke kennis beschikken. Sommige klanten hebben dat niet in-house, maar dan zijn wij er om de technische informatie of lastige regels/eisen begrijpbaar over te brengen.” Deze kennisoverdracht is cruciaal voor het succes van iedere belanghebbende.

Menselijkheid first, digitalisering second

Innovatie en digitalisering spelen een steeds grotere rol in zowel de logistieke sector als bij VSL. De coronapandemie versnelde deze trend, vooral omdat veel medewerkers vanuit huis moesten werken. Dit leidde tot de lancering van een online portal, dat steeds wordt verbeterd. “We blijven achter de schermen innoveren,” zegt Victor. “Bijvoorbeeld met een CO2-tracker en een steeds gebruiksvriendelijker ontwerp. Dit helpt ons om onze klanten nog beter van dienst te zijn.”

Op dit moment zijn er ook andere technologische invloeden op het werk, denk aan de opkomst van AI en automatisering. Toch is Victor enigszins terughoudend over de waarde hiervan. “AI kan zeker helpen bij het vinden van goederencodes, maar het is niet betrouwbaar voor alle werkzaamheden. De database is namelijk niet up-to-date. Wanneer er regels wijzigen, klopt het al niet meer. Voorlopig blijft menselijke intelligentie leidend bij douane-gerelateerde werkzaamheden,” legt hij uit. VSL houdt de ontwikkelingen nauwlettend in de gaten en is benieuwd naar hoe deze technologieën in de toekomst het werk kunnen beïnvloeden.

De stabiele factor in turbulente omstandigheden

In de afgelopen jaren zijn er veel ingrijpende gebeurtenissen gebeurd die van invloed waren op de logistieke sector. Denk aan de coronapandemie, de oorlog tussen Rusland en Oekraïne, de blokkade van het Suezkanaal door de Ever Given en de recente ontwikkelingen bij de Rode Zee. Deze situaties hadden enorme gevolgen voor de logistieke sector. Ondanks deze uitdagingen is VSL altijd een stabiele factor gebleven voor zijn klanten. “Dankzij onze korte communicatielijnen konden we snel inspelen op deze veranderingen. Onze klanten weten dat ze op ons kunnen rekenen, hoe drastisch de omstandigheden ook zijn,” legt Victor uit.

Ondanks het toenemende belang van technologie en de strenge aard van de douanewereld, blijft VSL vastberaden om haar persoonlijke touch te behouden. VSL wil blijven groeien, maar dit moet nooit ten koste van de klantgerichte service. Het gezamenlijke doel is om een stabiele partner te blijven voor de klanten en hun ten alle tijden tevreden te houden over onze dienstverlening, ongeacht hoe groot de organisatie wordt.